науково-методична діяльність

Формування професійної компетентності педагогів ДНЗ
 з питань економічної грамотності

Економіка  відіграє значну  роль  в  умовах  сьогодення.  На  сучасному  етапі  розвитку  системи освіти  її  відмінними  особливостями  можна  вважати  динамічність, інноваційність  та  інтенсивність.  Ринок  праці  ставить  завдання  формування активної  особистості,  яка  буде  володіти  знаннями  в  економічній  сфері,  яка буде  прагнути    до  цілеспрямованої  реалізації  своїх  можливостей.  Все  це висуває  перед  українською  системою  освіти  завдання  формування економічної грамотності дітей.
Економічна  грамотність,  будучи  одним  з  перших  інструментів створення  прийомів  адаптації  особистості  до  соціально-економічних  змін, визначається засобом  формування та  розвитку особистості, розповсюдження економічних знань, засобом формування людського капіталу.
Елементи  початкової  економічної  освіти  дітей  в  умовах  сьогодення  слід розглядати  як  мікрофактор  їхньої  соціалізації,  що  має  значний  вплив  на становлення  особистості  дитини,  формує  її  ставлення    до  матеріальних  і духовних  цінностей  суспільства.  Тому  в  сучасній  науково-педагогічній літературі  приділяється  значна  увага  проблемі  економічної  грамотності  в дошкільному  віці,  коли  закладаються  основи  економічного  виховання  і дітьми набувається  первинний досвід    елементарних економічних відносин і формується   відповідальне  ставлення  до  економіки. 
Формування економічної грамотності  дітей  дошкільного  віку  є  важливим  завданням  сучасної дошкільної освіти.
Для   різних   вікових категорій   і   сфер   діяльності  встановлюються   критерії   економічної грамотності.    Під «економічною грамотністю дитини» розуміємо самодостатнє й  вільне  володіння  певним  комплексом  або  системою  елементарних економічних  знань,  умінь,   навичок,  ціннісних  орієнтацій,  що  складають абетку  економічної  культури  та  необхідну  базу  для  її  впровадження, існування і розвитку.
Наголосимо,  що  насичення  життя  дітей  дошкільного  віку елементарними економічними відомостями сприяє розвитку у них передумов реального  економічного  мислення,  що  зробить  цей  процес  більш усвідомленим. 
Підкреслимо,  що  формування  економічної  грамотності  у  дітей відбувається  в  процесі  їхньої  соціалізації  і  пов'язано  не  тільки  з цілеспрямованим  засвоєнням  знань  на  спеціальних  заняттях,  але  і  з проникненням  у  свідомість  дітей  елементів  середовища,  культури суспільства. Ефективність  організації освітнього  процесу залучення дітей до економіки, формування первинних економічних знань, початків  економічної культури  багато  в  чому  залежить  від  цілеспрямованої  роботи  дошкільного навчального  закладу  та  професійної компетентності педагогів зокрема  використання  різноманітних  форм роботи. На  наш  погляд,  дошкільний  заклад  може  допомогти  дітям задовольнити їх економічну допитливість, не потонути в потоці економічної інформації,  не  розгубитися,  встояти  і  знайти  своє  місце  в  житті,  коли  вони стануть дорослими.
Саме тому виникла ідея створення творчої групи з проблеми «Економічна грамотність – невід’ємна складова соціалізації дітей дошкільного віку», до складу якої входять педагоги ДНЗ Дунаєвецького району.
Мета роботи цієї групи:
ü  спрямовувати роботу педагогів на створення передумов для розкриття творчих можливостей, надання процесу становлення у спрямуванні роботи на опрацювання та узагальнення інноваційних технологій та передових методик навчання під час впровадження соціально-економічної освіти в дошкільному закладі;
ü  підвищити знання педагогів про програми фінансової та соціальної освіти та теоретико-методичними засадами економічного виховання;
ü  забезпечити комплексний підхід до процесу економічного виховання;
ü   узагальнити досвід робо з соціально  – економічної освіти дошкільнят.
Було проведено два засідання. Перше засідання за темою «Соціально-економічній освіті – новий подих» проходило в два блоки -  практичному і теоретичному.
В теоретичному блоці  педагоги мали змогу ознайомитись із новими тенденціями соціально-економічної освіти дошкільнят як кроку у європейське майбутнє, міжнародною програмою соціально-фінансової освіти «Афлатун», ключовими  елементами програми за допомогою відеопрезетнтації. Педагоги презентували освітні проекти  за темою «Дітям про економіку, енергозбереження та заощадливість», практичний посібник "Грошові одиниці країн світу", добірку малих фольклорних та віршованих тво­рів ("Світ економіки в прислів'ях, приказках, за­гадках та віршах" ).
У практичному блоці педагоги переглянули інтегроване заняття з дітьми старшої групи «Перші кроки в економіку з Афлатуном», прийняли  участь у майстер-класі «Ти я і Афлатун», спробували  свої сили у проблемному практикумі «Формування економічної грамотності дітей дошкільного віку в умовах сьогодення».
Друге засідання творчої групи мало тему «Організація педагогічної роботи з формування економічного досвіду дошкільників». Мета: налаштувати педагогів на плідну групову творчу діяльність, підвищення мотивації до обраної проблеми; визначення шляхів, способів, методів, прийомів впровадження соціально-економічної освіти. Засідання проводилось у три  блоки. На  лекційному  блоці розглядались питання про освітні завдання та вікові можливості дитини: показники компетентності згідно програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», економічну обізнаність дошкільників засобом гри. На семінарському блоці представлено модель реалізації економічної гри.Проаналізовано етапи формування економічної досвідченості дітей засобом гри. Закріплено  основні позиції в організації ігор економічного  спрямування  в інтерактивній формі роботи «педагогічний ланцюжок». проведено засідання  «круглого столу» (обмін практичним досвідом), де педагоги опрацювали форми роботи з виховання економічної компетентності дитини.
В практичному блоці педагогами та вихованцями ЦРД «Пролісок» репрезентовано інтегровану діяльність дошкільників, як основу формування їх економічної культури.
 В результаті плідної праці було розроблено  тематичне планування занять з формування економічного досвіду  по віковим групам, та запропоновані ігри економічного виховання згруповано у каталог (по віковим категоріям) «Економічна ігротека».
Використання інтерактивних форм роботи з педагогами дають змогу
створити умови для активної пізнавальної діяльності кожного педагога;
♦ підвищити рівень мотивації, активності й творчості;
♦ сприяти встановленню відносин співробітництва між колегами;
♦ формувати організаторські здібності та навички спілкування;
♦ виробляти вміння приймати нестандартні рішення; аналізувати й   оцінювати свої дії, рівень власної компетентності;
♦ набагато краще запам'ятовувати матеріал.
Такі форми роботи цікаві для педагогів, вони вносять в освітній процес свіжі думки, нові ідеї, сприяють згуртуванню колективу, мають значні переваги перед традиційними формами роботи. Їхня оригінальність, новизна викликають інтерес, використання ігрових методів допомагає зняти суб'єктивні бар'єри в спілкуванні (побоювання помилитися, прийняти неправильне рішення тощо).
Традиційне навчання більше орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю сутністю є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість інтерактивні форми орієнтовані на запитання і пошук відповіді. Вони охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, взаємодії.
Отже,  на нашу думку досягти потрібного рівня підготовки педагогів, зокрема і з економічного спрямування  можливо за умов використання сучасних технологій, побудованих на інтерактивних формах роботи, що розвивають творчі й дослідницькі навички. Знання, набуті в досвіді, є власним надбанням людини, і надалі їх легко застосовувати на практиці. В результаті проведеної роботи компетентність педагогів щодо економічного виховання дошкільників зросла, а від цього виграють лише діти.

Презентація Формування професійної компетентності педагогів ДНЗ
 з питань економічної грамотностіhttps://drive.google.com/drive/my-drive 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Інформація і МИ: роздуми, цікавинки, запитання і відповіді, задачі для дітей і дорослих, новини...: Пори року у картинах (продовження)

Інформація і МИ: роздуми, цікавинки, запитання і відповіді, задачі для дітей і дорослих, новини...: Пори року у картинах (продовження)