Методичне асорті

Проблемний семінар
 «Формування економічної грамотності дітей дошкільного віку в умовах сьогодення»
Хід
Корінні зміни економічного характеру, які виникли в Україні за останні роки, обумовили потребу суспільства в економічно гармонійній людині, яка здібна поєднувати особисті інтереси суспільства, ділові якості з такими як чесність, порядність, громадянськість; опанування дітьми дошкільниками елементарних економічних знань, які мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті своєї держави.
Чи потрібна і навіщо дошкільникові економічна освіта?
В умовах відродження української державності, національної культури, орієнтація на творчий розвиток малого українця останнім часом набуває нового значення.
Розмірковуючи над цією проблемою, ми говоримо лише про початки економічного виховання, які включають в себе доступні дітям знання і деякі економічно значущі якості особистості, що беруть свій початок у дитинстві: ощадливість, працьовитість, економність тощо.
Поняття «економіка» і «дитина» лише на перший погляд здаються надто далекими одне від одного. Якщо ж сприймати економіку як сферу «розумного» домашнього господарства, мистецтво його ведення, можна в доступній формі донести дітям елементарні базові знання з цієї галузі, роз'яснити зміст економічних взаємозв'язків.
Це не данина часу і не виконання держзамовлень. Базовий компонент дошкільної освіти трактує виховання як залучення малого українця до системи вироблених людством цінностей, формування ціннісного ставлення до дійсності.
Економічні зміни в суспільстві обумовлюють потребу формування передумов економічної освіти в єдності з моральною освітою та соціальною сферою, опанування дітьми економічних знань і практичних умінь у доступній формі. Старші дошкільники вже здатні засвоїти елементарні економічні поняття та категорії.
В умовах сьогодення одне з основних завдань навчально-виховного процесу полягає не в накопиченні навчальної інформації з окремих галузей знань, а насамперед у формуванні готовності до самостійного пошуку способів пізнавальної інформації, налагодження людських стосунків, взаємодії, спілкування й уже на цій основі збагачення власного запасу знань і досвіду.  Особливості життя в сучасному соціумі вимагають зниження вікових меж для початку економічного виховання й соціалізації дітей як фундаментальної бази для подальшої економічної освіти, що є невід’ємною умовою успішної соціалізації взагалі.
Розпочнемо з аналізування поняття «економіка»
1.     Вправа «Економіка»
Учасники утворюють три команди. На столі кожної лежать по аркуші паперу із написаним словом
Е
К
О
Н
О
М
І
К
А
Педагоги мають написати слова, які асоціюються зі словом «економіка» і водночас розпочинаються на кожну літеру цього слова. Команди мають озвучити свої асоціації.
А чи важко пояснювати складні економічні терміни дітям? Зараз перевіримо наскільки ви ерудовані, та вмієте оперувати економічними поняттями.
2.     «Економічний словник»
Командам роздаються економічні визначення і окремо слова, потрібно знайти відповідне слово і вклеїти.
1.     Асортимент – набір різних видів продукції на підприємстві продукції, товарів (на складі, в магазині) або пропонованих послуг.
2.     Бартер – прямий обмін товарів і послуг на інші без використання грошей.
3.     Валюта – грошова одиниця будь - якої країни.
4.     Гроші – універсальний і зручний засіб обміну. (товар – гроші – товар).
5.     Дефіцит – нестача, брак чого — небудь.
6.     Доходи – гроші, які отримала сім’я або окрема людина.
7.     Заробітна плата – форма оплати праці найманих працівників, ціна роботи по виробництву товарів і послуг.
8.     Витрати – кошти, вкладені в яку-небудь справу або у виробництво того або іншого товару.
9.     Оптова торгівля – купівля та продаж засобів виробництва та продуктів споживання великими партіями з метою їх подальшого використання у виробничому процесі або для продажу.
10.                     Покупець – людина, який купує товар.
11.                     Споживання – використання чого-небудь для задоволення потреб. – людина, яка продає різні товари.
12.                     Розпродаж – торгівля товарами сезонного попиту за зниженими цінами.
13.                     Витрати – гроші, які необхідно витратити на придбання потрібних товарів.
14.                     Ринок – обмін товарами та послугами між продавцем і покупцем, щоб кожен міг отримати бажане.
15.                     Товар – продукт праці, вироблений для продажу.
16.                     Ціна – грошове вираження вартості товарів або послуги.
17.                     Реклама - повідомлення та відомості про товар, його якість, можливість придбання.
18.                     Кредит - позичання грошей чи матеріальних цінностей за умови повернення їх у певний термін і з надлишком (відсотками). Продаж товарів з відстрочкою платежу.
19.                     Конкуренція - боротьба між підприємцями за найбільш вигідні умови виробництва і збуту товарів.
20.                     Валюта - грошова одиниця будь-якої країни.
Командам роздаються економічні визначення і окремо слова, потрібно знайти відповідне слово і вклеїти.

Тепер пропоную поговорити  саме про дошкільників. Всі ви є практики і знаєте які основні завдання і форми роботи  фінансової освіти доступні для ваших вихованців. Тому пропоную пограти гру «Мікрофон»
3.     Гра Мікрофон»
Педагоги передаючи по черзі мікрофон називають завдання та форми роботи з економічної освіти дошкільників
Завдання
Ввести дитину у світ елементарних уявлень про економічні процеси та об’єкти через ознайомлення  :
•        із сімейною економікою;
•        з продуктами праці та їх виробниками;
•        зі світом речей, людей, природи, що  оточує малюка.
Дати уявлення :
•        про різні потреби людини;
•        про обмеженість можливостей та задоволення потреб;
•        про ресурси : як і для чого вони використовуються, які ресурси потрібні людині;
•        про виробників та продукт праці; про  те, як продукт праці перетворюється на товар;
•        про обмін товарами та послугами, про гроші та їх значення;
•        про те, що зарплата –це плата за якість і кількість праці, а пенсія  -  плата за колишню працю;
•        про те, що витрати сім’ї не повинні бути марними, і дитина, якщо буде ощадливою, зможе зменшити їх;
•        Допомоги  дитині усвідомити власну значущість для сім’ї й суспільства, відчути відповідальність за свої вчинки,які можуть позитивно або негативно вплинути на економічне становище сім’ї та її самої;
•        Формувати економічні знання системно, базуючись на предметно-чуттєвому досвіді та пов’язуючи їх з уже сформованими уявленнями. Вчити дітей розв’язувати проблемні економічні ситуації, використовуючи доступні  засоби, обґрунтовувати свої рішення;
•        Виховувати інтерес до економічних знань безпосередньо через усі види дитячої діяльності.
 Засоби
·        Заняття
·        Екскурсії
·        Заняття-подорожі
·        Розгляд тематичних картин
·        Бесіди
·        Полілоги
·        Сюжетно-рольові ігри
·        Художнє слово
·        Художня праця
·        Конструювання
·        Розваги
·        Театралізована діяльність
·        Використання ІКТ
·        Мнемотаблиці та логічні схеми
·        Проектна діяльність
Справді арсенал педагогічних засобів невичерпний. Як їх ефективно трансформувати та використати – вирішувати вам. І саме від вашого вміння залежить чи зацікавляться діти запропонованою темою.
Наскільки ви володієте знаннями народної мудрості на економічну тематику ми перевіримо у вправі «Мозковий штурм»

4.     Вправа «Мозковий штурм»
1)    Пригадайте та продовжіть приказки та прислів’я
1.Грішми воюють, грішми торгують, а без грошей—горюють.
2.Гроші в гамані, а помагають в біді.
3.Гроші горе, а без них двоє.
4.Гроші рахувати, треба розум мати.
5.Копійка карбованці береже.
6.Копійка копійку кличе.
7.Рахуй гроші стиха, не знатимеш лиха.
8.Хто змолоду гроші береже, той на старість в нужді не живе.
9.Як копійка ведеться, то й добре живеться.
2)скажіть загальну назву:
1.іграшки, книжки, меблі, одяг, що продається в  магазині… (товар);
2.гривні, долари, марки, карбованці… (гроші,  валюта);
3.магазин, кіоск, базар, крамниця … (торгове; пункти);
Завдання вихователя — не тільки дати дітям певний обсяг економічних знань, а й навчити правильно користуватися ними в різних життєвих ситуаціях. Для того вони повинні вміти оперувати різними поняттями і знаннями. Пропоную вам дати волю фантазії і скласти структурно-логічну схему для засвоєння однієї із тем економічного виховання
5.     Творча лабораторія  «Тему вивчаємо про все подбаємо»
Для прикладу ведучий показує  алгоритм створення структурно-логічних схем однієї  із заданих тем: сім’я, товар, гроші, моє місто,ресурси. Далі команди обирають одну з тем та представляють схеми і форми роботи з даної теми.
З метою закріпленого матеріалу, розвитку в дітей  творчих якостей та пізнавальних психічних процесів пропонуємо в старшій групі організувати економічний гурток «Бізнес-клуб «Маленький підприємець». На його щотижневих засіданнях дошкільнята  можуть вчитися виготовляти різні товари та рекламувати їх. Рекламні ігри надзвичайно цікавлять дітей. Вони із захопленням будуть пропагувати кращі товари, наголошуючи на їх привабливому зовнішньому вигляді, споживчих перевагах, багатофункціональності тощо. Навіть для не дуже популярних речей діти можуть знаходити вагомі «рекламні» аргументи, іноді несподівані.
В результаті такої роботи у дітей збагачується словниковий запас, пов'язаний з економікою, трудовою діяльністю. З’являється усвідомлений інтерес до грошей,знання правил їх чесного заробітку, розуміння взаємозв’язку понять «праця – гроші», дій «купівля – продаж» та залежності задоволення потреб від можливостей : не все можна купити , як забажається.
6.     Творче завдання «Продаж  прорекламованого товару»
Рекламу товару, як відомо, роблять для того, щоб швидше й вигідніше його продати.
Реклама покаже: це треба купити,
Що актуально дасть зрозуміти,
Рекламувати в нас стало модно!
Рекламувати  все, що завгодно!
Фарби та пензлі, книжки та дивани –
Обертом йде голова від реклами.
А ми рекламуєм ігри й розваги,
Різні товари – вам до уваги.
Слухайте й чуйте – зараз ви з нами,
Кращої ви не знайдете реклами!
Кожна команда робить рекламу товару, якого витягнуть із скриньки подорожей  Афлатуна
Шановні колеги! Певна, ви переконалися в тому, що навчати дітей основ економіки потрібно цілеспрямовано, а розпочинати слід ще з раннього дитинства.

Рефлексія «Чого мені бракує»
Учасникам пропонується зробити міні – аналіз своєї роботи по проблемі, та дати оцінку методичному заходу.

– Наша зустріч добігає кінця. І я б дуже хотіла побачити ті емоції, які ви відчуєте зараз
після гри. Мені в цьому допоможе гра «ТРВЗ – емоції».
Готові розмовляти ми до ранку,
Та час минув, прощатись вже пора.
А хто вдячний, поплескати потрібно,
Адже нове – дитсадку вкрай необхідно.
Хто стомився, на мене подивіться,
І з полегшенням тихенько розігніться.
Можливо, хтось з вас вражений,
Розкритою темою трішки здивований.
Один одному на вушко про це шепніть
І плечико праве вгору підніміть.
Хто незадоволений, не варто нарікати,
Прошу вас потопати, не треба галасувати.
Комусь згодиться моя скромна розповідь,
Порадою скористається нею хтось не раз.
Хто не нудьгував і слухав все з охотою,
А зустріч назвав плідною роботою,
Для цього жест відмінний є у нас.
Він означає, що зустріч відбулася – вищий клас!
Щиро вдячна за вашу цікавість та інтерес.
До побачення! До нової зустрічі в нас!

Або
Вашій увазі був представлений майстер-клас по темі: «Використання
інтерактивних методик під час вивчення методу проектів». Ви познайомилися з
поняттям «інтерактивні методи навчання», з одним із методів інтерактивного
навчання – методом проектів, з інтерактивними формами навчання. Сподіваюся, що
представлений вашій увазі матеріал, допоможе використовувати інтерактивні форми
навчання в роботі.
Виступи педагогів і гостей. Оцінка результативності майстер-класу. (Метод
«Акваріум»: учасники працюють у колі, інші спостерігають і аналізують, тобто виступають в ролі глядачів):
1. Як, на вашу думку, пройшов майстер-клас?
2. Як працювали учасники майстер-класу:
• як спілкувалися?
• чи всі учасники команди були активні?
• чи виявляли терпимість до будь-якої точки зору?
• як аргументували свої думки?
3. Чи були створені умови для активної взаємодії учасників між собою
4. Ваші пропозиції (зауваження, доповнення) щодо проведеного майстер-класу



Немає коментарів:

Дописати коментар

Інформація і МИ: роздуми, цікавинки, запитання і відповіді, задачі для дітей і дорослих, новини...: Пори року у картинах (продовження)

Інформація і МИ: роздуми, цікавинки, запитання і відповіді, задачі для дітей і дорослих, новини...: Пори року у картинах (продовження)